Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte. Více informací
slider

Jak na EET pro ordinaci v čase koronaviru

28.03.2020

V květnu přijde 3. a 4. vlna systému elektronické evidence tržeb. Tato povinnost se bude vztahovat i na všechny lékaře zacházející s hotovostí. Po téměř dvouletém čekání se ale, po schválení Senátem, zavedení EET prakticky o další tři měsíce odkládá. Jak se připravit na elektronickou evidenci tržeb v ordinaci?

Hlavním přínosem elektronické evidence tržeb má být, dle ministryně financí Aleny Schillerové, zejména narovnání podnikatelského prostředí. V případě lékařů se jedná o evidenci plateb, které nehradí zdravotní pojišťovna ale pacient sám. Výjimku mají lékaři nebo podnikatelé pracující pouze s bezhotovostními platbami převodem nebo platební kartou.

Dobrou zprávou je, že někteří lékaři jsou již připraveni. Využívají k tomu například ambulantní informační systém Mona.

Nestihne-li se lékař připravit včas, může být pokutován Ministerstvem financí až do výše půl milionu korun českých. Možné je také úplné uzavření ordinace. Vzhledem k současné světové pandemii koronaviru COVID-19 však schválil Senát, na návrh samotného ministerstva, tříměsíční toleranci. Po tuto dobu bude odhlédnuto od jakýchkoliv sankcí. Ze strany finančních úřadů by pak neměly být prováděny žádné kontroly.

Přes posun vymahatelnosti může být, zejména pro starší lékaře, příprava na EET nepříjemná. Vyžaduje totiž další technické vybavení. Kromě počítače se lékaři neobejdou bez tiskárny, internetového připojení a program umožňující evidenci tržeb a propojení s Finanční správou.

Níže uvádíme základní kroky, které musí lékař uskutečnit pro úspěšné zavedení EET 

  • Zakoupení pokladního zařízení a tiskárny určené na tisk pokladních dokladů. Lékařům pomůže program Mona pro celkovou správu ordinace, který umí účtenku zaslat také na email pacienta. Tištění účtenky pak není nutné. 

  • Získání autentizačních údajů z portálu Daňové správy skrze datovou schránku, nebo fyzicky na kterémkoliv finančním úřadě. Údaje následně slouží pro přístup k serveru Finanční správy. 

  • Po získání autentizačních údajů je nutné přihlásit se na web Finanční správy, nastavit si své heslo a registrovat všechny své provozovny (ordinace). 

  • Stáhnout certifikát sloužící k jednoznačné identifikaci poplatníka. Tento certifikát je poté nutné nahrát do platebního zařízení.  

  • Místo, kde dochází k výběru hotovosti je nutné označit tímto textem „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně on-line; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“ 

V opačném případě hrozí lékaři až padesáti tisícová pokuta za nedodržení příslušných náležitostí.

Jak bude v praxi celý tento proces probíhat?  

Ve zjednodušené formě lze říci, že než lékař obdrží finanční hotovost od pacienta, musí požadovanou částku zadat do pokladního zařízení, které okamžitě tyto informace odesílá na server Finanční správy. Je-li vše v pořádku, Finanční správa automaticky přiděluje účtence takzvaný fiskální kód. Pokladní zařízení kód přijme a může dojít k tisku účtenky a její předání s tímto kódem pacientovi fyzicky nebo e-mailem.  

Máte-li dotazy týkající se zavedení EET, nebo jiný technický problém, můžete kontaktovat naší technickou podporu, která Vám  se zavedením EET ve Vaší ordinaci pomůže.  

Komentáře

Buďte první kdo přidá komentář